Sorry, we ondersteunen geen IE

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Zoeken

Het werkplezier van Nico

Ambulant onderwijskundig begeleider

In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

Foto van Nico Robbertsen

Het werkplezier van Nico

Nico, jij bent ambulant onderwijskundig begeleider. Wat houdt jouw functie en werk precies in?

‘Visueel beperkte leerlingen begeleiden in alle soorten van het onderwijs, dus van kleuter tot en met HBO-studenten. De overeenkomsten? Zij zijn allemaal visueel beperkt en willen zich graag ontwikkelen voor een mooie stap in de maatschappij. Ik vind het gaaf om hierin bij te mogen dragen door samen met de leerling, hun ouders en onderwijsprofessionals, op zoek te gaan naar mogelijkheden! Vanuit mijn eigen ervaring als leraar adviseer ik hen als ambulant onderwijskundig begeleider over (ICT-)hulpmiddelen, aanpassingen en onderwijsbehoeften.’

Waar word je blij van in je werk?

‘Heb je even? Er zijn in dit werk heel veel dingen waar ik blij van word! Maar ik zal het kort houden. Ik word blij als ik merk dat een leerling ‘in the lead’ komt en zelf kan aangeven wat hij of zij nodig heeft. Het sociaal-emotionele aspect is dan ook een belangrijk onderdeel van de begeleiding. Enorm blij word ik als een leerling mij niet meer nodig heeft en zelfstandig door het onderwijs kan ‘rollen’. Dat is het rare met dit werk dat ik mijzelf overbodig wil maken… En ja, afscheid nemen van hen en hun school is niet makkelijk, maar het voelt goed als de leerling vol zelfvertrouwen de toekomst instapt.’

Wat maakt jouw werk plezierig?

‘Als mensenmens vind ik het heerlijk om met andere mensen te werken. Elke dag ben ik in contact met leerlingen, ouders, onderwijsprofessionals etcetera. Doordat de begeleiding vaak meerdere jaren duurt, groeit er een band én zie ik leerlingen groeien in hun ontwikkeling! Van een totaal andere orde; ik word ook blij van de afwisseling binnen dit werk. Ben ik ’s morgens bijvoorbeeld in gesprek met een MBO-student en enkele uren later zit ik in een kleuterklas voor een observatie. Gelukkig houd ik van reizen, kijk maar naar mijn ‘smile’ in de auto, want dat doe ik veel als ambulant onderwijskundig begeleider.’

Wanneer is je werkdag geslaagd?

‘Als ik een leerling, door vragen te stellen, zelf aan het denken heb kunnen zetten en er toch mogelijkheden blijken te zijn. Het zit soms al in kleine aanpassingen die juist een heel groot effect kunnen hebben om toch het onderwijs goed te kunnen volgen. Dat geeft zoveel positieve energie bij de leerling!’

Deel een mooie anekdote met ons!

‘Jazeker! Een half jaar geleden was ik op een basisschool in groep 5 met dertig ervaringsbrillen. Tijdens een gymles konden de klasgenoten met deze brillen ervaren wat een klasgenoot zag. Ik zei tegen de klas zoiets als: 'Met deze brillen zie je ongeveer wat hij ziet.' Waarop een klasgenoot uiterst serieus vroeg: 'Word ik dan ook net zo slim als hij?' Een prachtige reactie.'

Als je onbeperkt de tijd had, wat zou je dan binnen je functie doen?

‘Nog meer projecten starten die het onderwijs toegankelijker kunnen maken voor leerlingen met een visuele beperking, denk aan handige ICT-toepassingen. Een mooi voorbeeld is eHealth, net als hybride-onderwijs. Én als ik meer tijd had, dan zal ik graag vaker mijn collega’s willen ontmoeten met een bak koffie om zo ervaringen en ideeën uit te wisselen.’

Nico, als jij het voor het zeggen had dan…

'...waren alle lesmethodes standaard goed toegankelijk, zodat leerlingen met een visuele beperking nog minder aanpassingen hoeven te doen. Soms kom je een methodesoftware tegen die heel slecht toegankelijk is. Een kleine aanpassing daarin kan soms al een wereld van verschil zijn voor de leerling!’

Lees meer over ambulant onderwijskundige begeleiding

Meer werkplezier

  • 'Wij hebben echt iets bijzonders in huis'

    Ik heb geleerd dat er pas ruimte is voor groei als je je begrepen voelt. Specialistische kennis kan je verder helpen en handvatten geven.

    Lees meer 'Wij hebben echt iets bijzonders in huis'
    Ervaringsverhaal
  • 'Wij hebben echt iets bijzonders in huis'

    Ik heb geleerd dat er pas ruimte is voor groei als je je begrepen voelt. Specialistische kennis kan je verder helpen en handvatten geven.

    Lees meer 'Wij hebben echt iets bijzonders in huis'
    Ervaringsverhaal
  • Het werkplezier van Carine

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer Het werkplezier van Carine
    Ervaringsverhaal
Alle verhalen van Bartiméus