Het werkplezier van Lars
Projectondersteuner Beleid & Kwaliteit
"Mijn werk is pas geslaagd als ik daadwerkelijk bijdraag aan betere zorg, dienstverlening of onderwijs", vertelt projectondersteuner Lars. Hij is zelf slechtziend en dus ook ervaringsdeskundige.
Het werkplezier van Lars
Wat houdt jouw werk in?
'Ik ondersteun en denk mee op een paar grotere beleids- en kwaliteitsthema’s die spelen binnen de organisatie. Zo organiseer ik de interne- en externe kwaliteitsaudits, draag ik zorg voor ons kwaliteitshandboek en probeer ik mee te denken over hoe wij binnen Bartiméus kwaliteit van zorg- en onderwijs borgen. Naast mijn vaste taken heb ik ook meestal nog wat andere projecten waar ik zijlings betrokken bij ben. Zo ga ik samen met een collega aan de slag om onze cliënttevredenheid beter uit te vragen en te duiden.'
Wanneer is je werkdag geslaagd?
'Mijn werkdag is geslaagd als er veel afwisseling in zit. De hele dag hetzelfde werk doen is niks voor mij. Tevens is dat ook mijn valkuil, te veel dingen tegelijk willen oppakken. Maar mijn werk is pas geslaagd als ik daadwerkelijk bijdraag aan betere zorg, dienstverlening of onderwijs. Of als ik weet dat dankzij mijn werk mijn collega’s het werk beter kunnen doen. Binnen mijn werk en mijn afdeling is niet altijd direct zichtbaar wat de toegevoegde waarde voor de cliënt, bewoner, leerling of medewerker is. En soms draag je ook niet direct bij aan de wereld van de cliënt of medewerker. Er zijn ook genoeg verplichtingen die wij als Bartiméus heb ben die meer op verantwoording- of voldoen aan wet- en regelgeving liggen dan een daadwerkelijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van zorg, onderwijs, dienstverlening of werkgeverschap.'
Waar word je blij van in je werk?
'Naast afwisseling in mijn werk geniet ik erg van de vrijheid die ik ervaar als medewerker van Bartiméus. Door de informele werksfeer en het vertrouwen vanuit mijn leidinggevende is er ruimte voor creativiteit. Dit met als resultaat mooie ideeën die daadwerkelijk bijdragen aan de kwaliteit van leven voor onze cliënten.'
Wat maakt jouw werk plezierig?
'Toen ik hier 4,5 jaar geleden begon met werken begon ik in de rol van koersversneller. Hierbinnen heb ik mij beziggehouden met klantervaring- en beleving. Ik denk dat deze periode de meeste indruk op mij heeft gemaakt: ik heb in deze periode veel gesprekken met cliënten, verwanten, ouders, professionals gevoerd over ons werk en het leven van de cliënt. Dit waren zeer indrukwekkende gesprekken. Terugdenken aan deze gesprekken is het beste medicijn voor de (werk)waan van de dag.'
Als je onbeperkt de tijd had, wat zou je dan binnen je functie doen?
'Dan zou ik graag meer in gesprek willen gaan met collega’s die werken in de directe zorg of voor de klas staan. Ik zou meer feeling willen hebben met het primaire proces en ook meer tijd besteden aan het meedenken over het verminderen van regeldruk. Ik geloof dat er veel extra taken zijn die iets bijdragen aan kwaliteit, veiligheid, zorg, onderwijs maar dat er ook veel handelingen binnen de zorg- en onderwijs te vinden zijn waarvan de meerwaarde discutabel is.'
Als ik het voor het zeggen had dan…
'... zou ik de strategische focus verleggen van het zijn van een traditionele gehandicaptenzorginstelling naar een focus op technologie en innovatie. Ik ben zelf ervaringsdeskundige en de meeste zelfstandigheid die ik ervaar komt voort uit technologie. Daarnaast stimuleert de samenleving steeds meer om te participeren in onderwijs, het maatschappelijke leven en arbeid en deelname hieraan is afhankelijk van de toepasbaarheid van technologie. Met de grote ontwikkelingen die de komende decennia op de rol staan voorzie ik nog meer autonomie. Denk bijvoorbeeld aan virtual reality en zelfrijdende auto’s. Bartiméus moet tijdig anticiperen op dergelijke grote ontwikkelingen.'
Wat zou je toekomstige collega’s willen meegeven of vertellen over Bartiméus?
'Mijn nieuwe collega’s wil ik vooral van harte welkom heten. Binnen Bartiméus zul je dat warme welkom sowieso krijgen: we zijn een hele prettige organisatie met aandacht voor de mens. Informeel, open en toegankelijk en met allemaal medewerkers die hart voor de cliënt hebben. Een externe certificerende instelling verwoordde het laatst zo: "De manier waarop de medewerkers hun cliënten en leerlingen benaderen en er met hart en ziel aan werken om hen 100% kwaliteit van leven te bieden, dwingt veel waardering en respect af". Mooi compliment, toch?'