Het werkplezier van Maaike
Zorginnovator bij het FabLab in Doorn en Zeist
In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.
Het werkplezier van Maaike
Maaike, jij werkt als zorginnovator bij het FabLab van Bartiméus. Wat houdt jouw werk precies in?
'Ik werk bij het FabLab, de plek binnen de organisatie die op zoek gaat naar oplossingen voor hulpvragen van cliënten met een visuele en verstandelijke beperking middels technologie, hulpmiddelen en innovatie. Op deze manier proberen we hen meer deel te laten nemen aan de digitale samenleving en bij te dragen aan zelfredzaamheid, kwaliteit van leven en zelfstandigheid.'
'De cliënten die bij Bartiméus wonen hebben veel hulp nodig bij de dagelijkse activiteiten. Het FabLab probeert op creatieve en innovatieve wijze antwoord te zoeken op hulpvragen van cliënten. Bijvoorbeeld als je zelfstandig muziek wilt luisteren of wanneer je, doordat je niet kunt lezen en schrijven, wilt e-mailen met je familie of vrienden. De hulpvragen zijn zeer uiteenlopend; dat maakt dit werk zo leuk en uitdagend.'
Waar word je blij van in je werk?
'Innovatie en technologie stopt niet, de ontwikkeling en de mogelijkheden gaan altijd door. De mogelijkheden om cliënten zelfstandiger te laten zijn en te werken aan kwaliteit van leven, stopt daarmee ook niet. Ik vind het belangrijk en leuk om te zoeken naar mogelijkheden: Het kan wél.'
Wat maakt jouw werk plezierig?
'Het denken in mogelijkheden en het actief bijdragen aan de zelfstandigheid van mensen met een visuele- en verstandelijke beperking.'
Wanneer is je werkdag geslaagd?
'Wanneer ik van cliënten en hun omgeving, begeleiders of ouders, terugkrijg dat een aangedragen technologische oplossing of hulpmiddel effectief is en dat deze veel wordt ingezet. Dat cliënten aangeven iets zelf te kunnen doen, zonder hulp van hun begeleider, door de inzet van technologie. Hoe klein de oplossing ook is; het effect kan soms groot zijn. Dit kan een simpele opnameknop of spraakbutton zijn om te kunnen luisteren wat het weekmenu is, tot de meer complexere oplossingen. Denk dan bijvoorbeeld aan het kunnen bedienen van muziek als je een fysieke en visuele beperking hebt.'
Deel een mooie anekdote met ons!
'Vanuit het FabLab doen we ook verschillende projecten met (hulp van) het Bartiméus Fonds. Één van deze projecten is Voice First; de inzet van de spraakassistent Google Home. Veel apparatuur die jij en ik gebruiken is erg complex en niet zelfstandig te gebruiken door mensen met een visuele en verstandelijke beperking. Denk aan simpele taken als het weer, afspraken of het laatste nieuws opvragen via je smartphone. Als je geen beperking hebt, is dit de normaalste zaak van de wereld. Voor mensen, die visueel en verstandelijke beperkt zijn, is dit niet vanzelfsprekend. Door de inzet van Google Home werd dit wél mogelijk; met je eigen stem! Een snoezelruimte in Zeist werd ineens actiever gebruikt, omdat men zelf muziek of lampen aan kon zetten.
Of een cliënt, die nachtblind is, wilde na haar werk niet meer naar buiten, omdat ze slecht in kon schatten wanneer het donker werd. Donker betekende volledig blind en mogelijk de weg kwijt raken. “Hey Google, wanneer wordt het donker?”. Zonder hulp van haar begeleider had ze toegang tot deze informatie en kon ze met meer zekerheid beslissen of ze nog een ommetje kon maken. Hier blijkt uit welke grote meerwaarde technologie kan hebben voor cliënten die een verstandelijke beperking hebben en niet kunnen lezen en schrijven. Zij kunnen op deze manier ook meedoen in de digitale wereld waar we in leven.'
Maaike, als jij het voor het zeggen had dan…
'… is het gebruik van hulpmiddelen en de inzet van technologie de normaalste zaak van de wereld en worden toepassingen of websites via inclusief design ontworpen, zodat de mensen met een visuele en verstandelijke beperking hier ook gebruik van kunnen maken.'