Het werkplezier van Yeshe
GZ-psycholoog in Amsterdam en Zeist
In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.
Het werkplezier van Yeshe
Werken als GZ-psycholoog bij Bartiméus. Yeshe, wat houdt jouw werk precies in en hoe ziet een dag er ongeveer uit?
'Als GZ-psycholoog ben ik betrokken bij mensen die slechtziend of blind zijn en psychische klachten hebben, al dan niet gecombineerd met een verstandelijke beperking. Je kunt hierbij denken aan mensen die moeite hebben om hun leven met de visuele beperking (weer) op te pakken, zich somber voelen, angstig zijn of een traumatische situatie hebben ervaren.'
'Mijn werkdag is vaak iedere dag anders. Terugkomende elementen zijn afspraken met cliënten voor diagnostiek of een behandeling, overleg met collega’s en dossiervoering, maar ook samen lunchen, een grapje in het voorbijgaan met een collega en een verfrissende fietstocht van en naar huis.'
Waar word je blij van in je werk?
'Écht contact met de cliënt. Het klinkt simpel, maar is voor mij de kern van mijn werk en de belangrijkste bron van werkplezier. Door contact te (mogen) maken en aan te sluiten, lukt het vaak om vertrouwen te winnen en de cliënt te motiveren tot het zetten van vaak moeilijke stappen. Wij kunnen bijvoorbeeld bedenken dat het over straat gaan met een stok veel voordeel oplevert voor de cliënt, maar regelmatig vinden cliënten deze stap erg eng en confronterend. Anderen op straat kunnen dan duidelijk zien dat zij slechtziend zijn, wat uiteraard ook voordelen oplevert, maar ook een kwetsbaar gevoel kan geven. Als iemand vanuit dit vertrouwen dan tóch de stap durft te zetten, wauw!'
Wat maakt jouw werk plezierig?
'Wederom contact en aanbod op maat. Ik vind niets mooier dan een goede werkrelatie met de cliënt opbouwen en hem of haar samen met mijn collega’s de passende hulp te kunnen bieden. Het multidisciplinair samenwerken, waarin ik samen met mijn collega’s zoeken naar dat passende aanbod, is een erg fijne manier van werken.'
Wanneer is je werkdag geslaagd?
'Mijn werkdag is geslaagd als ik het gevoel heb dat ik iets heb bijgedragen aan het proces van een ander. Dat kan een cliënt zijn of een collega. Direct, in gesprek met de cliënt, of indirect door bijvoorbeeld een passend advies voor doorverwijzing. Ook het contact met collega’s is voor mij een belangrijk ingrediënt. Een werkdag zonder dat ik een collega zie of spreek, is voor mij echt een mindere dag. In die zin prijs ik mezelf gelukkig met een ‘contactberoep’ in deze coronatijd.'
Deel een mooie anekdote met ons!
'Mooie anekdotes zijn er zat! Eén van de mooiste uit het afgelopen jaar was toch wel een traject met een jonge, intelligente en veelbelovende promovenda. Zij werd kort na de start van haar promotietraject plots ernstig slechtziend. Kort na de diagnose besloot ze alles te lezen wat zij over de aandoening kon vinden en zocht zelfs contact met onderzoekers over de hele wereld. Ook ging ze fanatiek het revalidatietraject aan; ze liet zich goed adviseren en schafte diverse hulpmiddelen aan. Op het oog een geslaagd traject. Echter, haar leven was voor een groot deel tot stilstand gekomen. Ze was moegestreden en kon de draad van het leven niet meer oppakken. Ze wist niet meer hoe verder. Haar promotietraject voortzetten als voorheen ging niet meer, maar stoppen was geen optie. Want wat nou als ze de verkeerde keuze zou maken? In gesprekken met haar bleek dat zij nog altijd woest was op de visuele beperking, die haar leven zó op zijn kop gezet had. Door hierbij stil te staan en bij de dingen die voor haar van belang zijn, voor een zinvol en gelukkig leven, heeft zij uiteindelijk rust kunnen vinden én een keuze kunnen maken.'
Als je onbeperkt de tijd had, wat zou je dan binnen je functie doen?
'Ik prijs mezelf al gelukkig dat wij niet te maken hebben met door de zorgverzekeraar bepaalde grenzen in tijd. Dit geeft wat meer speelruimte om ondersteuning op maat te kunnen bieden. Uiteraard is tijd niet grenzeloos, je zoekt naar een manier om de cliënt zo snel mogelijk weer op eigen kracht verder te laten gaan. Extra tijd zou ik steken in de samenwerking met collega’s in en buiten de organisatie. Veel kennis en ervaring zit in de mensen die bij ons werken overal in het land. Dat is waardevol, maar niet altijd makkelijk vindbaar.'
'Sprekend vanuit mijn vorige functie, gedragsdeskundige voor cliënten met een meervoudige beperking, zou meer tijd voor contact met cliënten zeer welkom zijn. Er moet voor deze cliëntengroep veel geregeld worden en er komt veel vergadertijd en dossiervoering bij kijken. De directe tijd voor de cliënten komt hierdoor onder druk te staan. Zonde!'
Yeshe, als jij het voor het zeggen had dan…
...is er een goede balans tussen noodzakelijke dossiervorming en direct contact met de cliënten.