‘Ik hou van de rust van de nacht: de haast van overdag is er ’s nachts niet.’
Medewerker Nachtzorg Domotica
Henny voelt zich gezien bij Bartiméus. Ze stapte acht jaar geleden over naar nachtdiensten. Dit past haar goed, vertelt ze: ‘Het klopt bij mijn bioritme: ik ga graag laat naar bed en slaap in de ochtend dan wat langer. Ik hou ook van de rust van de nacht: de haast van overdag is er ’s nachts niet.'
Henny Heger werkt al sinds 1987 bij Bartiméus! Op zes jaar na: eind vorige eeuw maakte ze een uitstapje naar een andere organisatie waarna ze snel weer terugkwam. Ze begon ooit bij Bartiméus in de groepsbegeleiding en sinds 2016 werkt ze volledig in de nachtzorg. Henny woont in Houten, heeft kinderen en kleinkinderen en is 66 jaar. Binnenkort gaat ze met pensioen. Wat ze het meest gaat missen: ‘De bewoners en het samenwerken, sparren, kennis overdragen en vele lachen met collega’s.’
Super geavanceerde babyfoon
Henny’s functie heet Medewerker Nachtzorg Domotica. Dat legt ze gelukkig even uit: ‘Domotica staat voor alle elektronische hulpmiddelen waarmee we ’s nachts waken over cliënten. Eigenlijk is het een super geavanceerde babyfoon. De ontvanger is een computer en er zijn een heleboel zenders: geluid-, bewegings- en deursensoren. Maar cliënten kunnen ook op een knop drukken en zo zelf contact zoeken met de nachtzorg.’ Henny is tijdens haar diensten met drie collega’s in Zeist verantwoordelijk voor de ongeplande nachtzorg van Bartiméus in Doorn, Ermelo en Zeist.
Verschillende soorten meldingen
Vanaf hun werkplek stuurt het vierkoppige Domotica-team de collega’s op locatie in de nachtzorg aan. Soms zijn er alleen doorsnee dingen, vertelt Henny: ‘Zoals een bewoner die meldt dat hij naar het toilet moet en hulp nodig heeft. Dan roepen wij de collega ter plaatse op en helpt die de bewoner. Maar er gebeuren ook wel eens heftige dingen. Dan krijgen we bijvoorbeeld meldingen waaruit we opmaken dat iemand een epileptisch insult heeft. We geven dat dan razendsnel door aan de nachtdienst op locatie, pakken het epilepsieprotocol erbij en zetten dan alle noodzakelijke stappen.’
Voordelen van nachtdiensten
Henny stapte acht jaar geleden volledig over naar nachtdiensten. De dagzorg werd haar namelijk fysiek te zwaar na een operatie. Ze kon toen binnen Bartiméus eenvoudig naar de nachtzorg. Die past haar goed, vertelt ze: ‘Het klopt bij mijn bioritme: ik ga graag laat naar bed en slaap in de ochtend dan wat langer. Ik hou ook van de rust van de nacht: de haast van overdag is er ’s nachts niet. En iedere dienst is onvoorspelbaar, geen nacht is hetzelfde.’
Omschakelen van dag- naar nachtleven
Henny heeft een contract voor 32 uur per week en meestal draait ze elke maand twee series van zeven nachtdiensten. Dat vindt ze het fijnst. Maar soms zijn er ook twee series van vijf en een van vier nachten in een maand. Henny heeft weinig problemen met het wisselen tussen dag- en nachtleven: ‘Een paar dagen voor de nachtdienst ga ik elke dag iets later naar bed. En ik plan niet te veel op de dagen voor en na de nachtdiensten. Wat helpt is dat ik alleen woon; niemand heeft thuis last van mijn veranderende ritme.’
Op afstand en toch verbonden
Ondanks dat ze niet fysiek bij de cliënten aanwezig is, voelt Henny zich wel met hen verbonden: ‘We zijn de vertrouwde stemmen in de nacht. We stellen iemand bijvoorbeeld gerust als die angstig is door onweer of gespannen door Sinterklaas is. Soms zeg ik alleen maar “Hoi” en de naam van de cliënt en dan hoor ik aan de andere kant meteen “Hoi, Henny”. Dat iemand dan snel rustig wordt, maakt het werk mooi. En het is ook fijn natuurlijk dat ik veel bewoners ken van de tijd dat ik op de groep stond.’
Tevreden medewerker
Henny is heel tevreden met haar werk. Als ik iets veranderd wil zien, dan kaart ik het gewoon aan. Meestal gebeurt er dan wel iets mee.’ Haar werkuren heeft ze bijvoorbeeld meerdere keren zonder problemen kunnen uitbreiden van 24, naar 28 en nu 32. Wat Henny sympathiek vindt van Bartiméus is onder meer dat met kerst ook rekening wordt gehouden met de nachtzorg: ‘Er is dan niet alleen een high tea maar ook een kerstontbijt. Dan kun je kiezen wat past in je werkschema.’
Fijne werksfeer
Het meeste contact heeft Henny tijdens haar werk met collega’s. ‘Als ik ’s avonds bij mijn werk aankom en ik word enthousiast begroet, denk ik al: o, leuk!’, vertelt Henny enthousiast. ‘We vragen elkaar of we nog een beetje hebben kunnen slapen en de werksfeer is gewoon fijn. We sparren, delen kennis en ik voel de vrijheid om te zeggen wat ik vind van iets. We vertellen elkaar ook privé dingen en we lachen ontzettend veel. Ik heb echt een leuke baan. En als iemand van zorg, techniek en de nacht houdt: we kunnen nieuwe medewerkers gebruiken!’