Het verhaal van Neline
Neline werkt bij de afdeling Aanmeldingen
Dat ik iemand een luisterend oor kan bieden en verder kan helpen vind ik het mooie aan mijn werk.
Neline (54) werkt al 25 jaar bij Bartiméus en stond aan de wieg van de Infolijn. Nu verzorgt ze de aanmelding van nieuwe cliënten. ‘Wij zijn vaak het eerste luisterend oor.’
Als ik een nieuwe aanmelding krijg, verdiep ik me eerst in de verwijzing. Ik wil weten wat er speelt zodat ik het gesprek goed kan voeren. Dan bel ik en luister naar het verhaal. Ik ga na wat de belangrijkste hulpvragen zijn en plan de eerste afspraak in. Het is soms een hele puzzel: het verzamelen en interpreteren van alle informatie om de meest passende route te vinden voor die persoon. Iemand heeft bijvoorbeeld maculadegeneratie. Het zicht wordt steeds minder. Dat kan ook sociale gevolgen hebben. Kinderen zeggen dan: “Mijn moeder ziet wel een euromunt op de grond liggen, maar herkent niet de buurvrouw die aan de overkant naar haar zwaait”. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die persoon toch kan functioneren? Helpt een loep als lezen niet meer lukt? Een tablet? Zijn adviezen in de thuissituatie gewenst? Als je minder gaat zien kan dat grote gevolgen hebben en zijn er veel vragen. Dat ik iemand een luisterend oor kan bieden en verder kan helpen vind ik het mooie aan mijn werk.
-
'Blij verrast door wat we hier samen voor elkaar krijgen'
Elke dag werken honderden mensen met een visuele en vaak ook verstandelijke beperking met hart en ziel op onze dagbestedingen. Samen met vele vrijwilligers die hen hierbij begeleiden. Zoals Mart die al 14 jaar meedraait bij werkplaats Boschwijk.
Ervaringsverhaal