We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Een training voor broers/zussen in de leeftijd 8-11 jaar (groep 5 t/m 8) die opgroeien in een gezin met een kind met een visuele beperking.
De training vindt plaats op de Bartiméuslocatie.
Wanneer één van de kinderen in het gezin een kind is met een visuele beperking kan er veel veranderen binnen het gezin.
Hierdoor kan er meer aandacht uitgaan van ouders naar dit kind. Voor broers en zussen (Brussen) is dit niet altijd makkelijk.
Wij bieden de training Brussen aan, opgezet voor broers en zussen van een kind met een visuele en soms ook een meervoudige beperking. De groep zal bestaat uit 4 tot 6 kinderen in de leeftijd van 8 t/m 11 jaar vanuit regulier en/of speciaal basisonderwijs.
Er is aandacht voor de impact van de visuele beperking in het gezin en wat dit betekent voor de Brus en hun ouders. Het delen van deze ervaringen en gevoelens komt aan bod.
Ouders zijn aanwezig bij de afsluiting van de laatste bijeenkomst.
Gedicht van een Brus
Dit gedicht gaat over ogen,
nee, dat is zeker niet gelogen.
Mijn naam is Roanne en ik ben tien,
mijn zusje heet Kirsty en kan niet goed zien.
Ze is heel normaal net als wij,
en is altijd lief vrolijk en blij.
Lezen doet ze met de loep,
met haar stok loopt ze over de stoep.
Ze gaat naar dezelfde school net als wij,
maar krijgt daar wel wat hulpmiddelen bij.
Sommige kinderen stellen rare vragen,
of kunnen zich niet goed gedragen.
Ze heeft haar tandem niet voor niets,
ze vindt het lastig op een gewone fiets.
Dus ik heb je dit allemaal verteld in mijn verhaal:
Kirsty is net als ons allemaal!!!
“Ik vond het heel leuk om te doen. We doen leuke spelletjes.”
“Ik vond het zelf praten niet zo leuk maar de verhalen van andere wel leuk.”
“Het is heel informatief en we doen leuke dingen.”
“We merkten dat hij meer beseft wat zijn broer heeft qua beperking. Hij vindt het nu niet erg om even te helpen zoeken. Wat ook een groot voordeel is, dat we er als ouders niet bij zijn. Dan neemt hij het makkelijker aan.”
“Ik vind het heel waardevol dat ze weten dat ze niet alleen zijn. En even zichzelf kunnen zijn zonder rekening te houden met broer of zus.”