Sorry, we ondersteunen geen IE

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Hoe bereid je jezelf en je kind voor?

Voor alle kinderen van 0-18 jaar is voorbereiding belangrijk. In alle gevallen is het belangrijk dat de ouder ontspannen en zelfverzekerd is. De kleinste kinderen bereid je voor door op het moment zelf te vertellen wat er gebeurt. Bij peuters en kleuters maak je gebruik van herkenning van materialen, en vanaf de basisschool ga je de verschillende stappen bespreken. Besef dat ook voor een tiener een onderzoek ingrijpend kan zijn. Praat met hem, en vraag welke ondersteuning hij fijn vindt.

  • Lees zelf eerst alles door op een moment dat je er ook tijd voor hebt.
  • Neem de tijd om dingen met je kind te bespreken.
  • Vraag wat je kind zelf al weet en wat hij nog wil weten.
  • Wees eerlijk en vertel eenvoudig wat er gaat gebeuren en benoem ook eventueel vervelende dingen (bijvoorbeeld druppelen), maar leg daar niet de nadruk op.
  • Laat zien hoe het gebouw en de onderzoekskamers eruit zien.
  • Vertel niet alles in een keer. Geef je kind de tijd erover na te denken, zodat hij erop terug kan komen.
  • Begin bij het jonge kind niet te vroeg met het voorbereiden. Dit kan onnodige spanning geven. Zij hebben geen tijdsbesef en leven in het nu, daarom is het het prettigst om er een paar dagen voor de onderzoeken over te beginnen.
  • Jonge kinderen hebben aan een korte en eenvoudige uitleg voldoende.
  • Gebruik materialen om het verhaal te ondersteunen. Dit kan met spelmateriaal zoals een pop, doktersspulletjes, of boekjes.
  • Geef geen uitleg vlak voor het slapen gaan.
  • Maak eventueel een plan over hoe je kind ondersteund kan worden tijdens een onderzoek, vertel hem wat hij kan doen tijdens de onderzoeken en vraag wat je kind van jou verlangt.
  • Bespreek eventueel met de medewerkers voor het onderzoek wat voor jouw kind het beste werkt wanneer het angstig is of veel spanning ervaart.
  • Lees de folder ‘positief taalgebruik’ Klik hier voor de folder Folder helpend taalgebruik.pdf (kindenzorg.nl)
  • Oudere kinderen willen graag precies weten hoe en wat ze kunnen verwachten. Laat je kind zelf de gegeven informatie nog eens na vertellen, je merkt dan goed of je kind het onthouden en verwerkt heeft.
  • Betrek eventueel andere kinderen binnen het gezin bij de voorbereiding.

Bronnen: www.rijnstate.nl en www.kindenziekenhuis.nl