Sorry, we ondersteunen geen IE

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Inzet eHealth: digitaal waar kan, fysiek waar nodig

Wanneer je kind de diagnose van een progressieve oogziekte krijgt, staat je wereld op zijn kop. Wat betekent dit voor de toekomst? Hoe ga je hier als ouder mee om? En hoe ondersteun je je kind? Bartiméus biedt ouders steun in deze moeilijke periode met een e-learningprogramma.

Man en vrouw kijken samen op scherm van laptop

Het Psycho-educatieprogramma voor ouders: Samen Vooruitkijken’, helpt ouders om de oogziekte van hun kind beter te begrijpen. Ook ondersteunt het hen bij de ontwikkeling van hun kind en biedt handvatten om gesprekken te voeren en om te gaan met verliesverwerking. Een ouder verwoordt het als volgt: "Ik weet er zelf al best veel van en doorloop dit proces al lange tijd met mijn dochter, maar dit programma geeft me herkenning, erkenning en extra informatie. Het helpt me ook met de verwerking."

Laagdrempelige toegang tot kennis

Bij Bartiméus zijn we ons bewust van de enorme expertise die onze medewerkers hebben op het gebied van visuele beperkingen. Dankzij de mogelijkheden van eHealth kunnen we deze kennis op een laagdrempelige manier toegankelijk maken voor ouders en cliënten. Lianne Schumacher, innovatiestrateeg bij Bartiméus, legt uit: "Digitalisering helpt ons om onze hulp vroegtijdig uit te breiden, zodat mensen langer zelfredzaam kunnen blijven. Onze e-learnings bieden ouders niet alleen kennis, maar ook herkenning en erkenning in een voor hen nieuwe wereld."

Het biedt mogelijkheden om onze zorg goed, beschikbaar én betaalbaar houden

EHealth aanbod afgestemd op de behoefte

Het psycho-educatieprogramma is slechts één onderdeel van ons eHealth-aanbod. Sinds 2022 is eHealth een vaste waarde binnen de zorg van Bartiméus. Samen met onze doelgroep onderzoeken we voortdurend waar behoefte aan is en hoe digitale oplossingen hierbij kunnen ondersteunen. Volgens Schumacher zijn we nog volop aan het leren: "We ontdekken steeds beter hoe eHealth kan bijdragen, juist voor mensen met een visuele beperking. Het dwingt ons om na te denken over onze dienstverlening: waar ligt de meerwaarde. Bovendien biedt het mogelijkheden om onze zorg goed, beschikbaar én betaalbaar houden”.

Blended learning: online én fysiek leren

Een goed voorbeeld van hoe we online en fysieke zorg combineren, is onze e-learning Lopen en oversteken’. In dit programma leert een kind met een visuele beperking hoe hij of zij veilig kan lopen en oversteken met een taststok. De theorie wordt in de praktijk gebracht door samen met een begeleider naar buiten te gaan. Dit type ‘blended learning’ – de combinatie van online en fysiek – biedt het beste van twee werelden.

We merkten dat online bijeenkomsten onze cliënten veel voordelen bieden

Voordelen van online ontmoetingen

Tijdens de coronaperiode werd het voor veel mensen normaal om elkaar online te ontmoeten, ook voor onze doelgroep. Lianne Schumacher: "We merkten dat online bijeenkomsten onze cliënten veel voordelen bieden. Ze hoeven niet meer te reizen, wat stress vermindert, en kunnen makkelijker lotgenoten uit het hele land ontmoeten. Daarom hebben we besloten om een deel van onze groepstrainingen blijvend online aan te bieden. Dit aanbod breiden we steeds verder uit."

Innovatie door impactonderzoek

Naast e-learnings en online trainingen biedt Bartiméus ook één-op-één beeldbelconsulten aan. Dit is vooral handig voor cliënten die anders een huisbezoek zouden krijgen. Momenteel onderzoeken we in een pilot hoe deze consulten van meerwaarde kunnen zijn binnen onze reguliere zorgprocessen. Ook hebben we onderzoek gedaan naar de ervaringen van cliënten en medewerkers met de verschillende eHealth-toepassingen zoals beeldbellen, e-learnings en online bijeenkomsten.

Door samen nieuwe toepassingen uit te proberen, begrijpen we beter waarom iets wel of niet werkt

Aansluiten bij behoeften van cliënten

Om ervoor te zorgen dat onze eHealth-oplossingen goed aansluiten bij de behoeften van onze cliënten, is het cruciaal om continu in gesprek te blijven. Dit doen we via cliëntenraden, teamvergaderingen, interviews en pilots. Lianne Schumacher benadrukt het belang hiervan: "Door samen nieuwe toepassingen uit te proberen, begrijpen we beter waarom iets wel of niet werkt. Zo bieden we onze cliënten de kans om te experimenteren en te ervaren wat het beste bij hen past." Bij Bartiméus streven we ernaar om een groot deel van onze dienstverlening digitaal aan te bieden, maar altijd onder het motto: "Digitaal waar kan, fysiek waar nodig."

Benieuwd naar wat eHealth voor jou kan betekenen?

Bekijk de mogelijkheden op de webpagina over eHealth.

 

Naar de pagina eHealth