We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
ProRail heeft op 8 en 9 juni op station Den Haag Centraal drie verschillende indoor navigatie-apps voor mensen met een visuele beperking getest. Een van de geteste apps op de telefoon is de eZwayZ-app. Deze app wordt nu ontwikkeld met het innovatieteam van Bartiméus.
ProRail deed de test in samenwerking met de Oogvereniging, Bartiméus, Koninklijke Visio en NS.
Den Haag Centraal is een groot en complex station waar oriëntatie een probleem is. Omdat het een ‘kopstation’ is en er geen trappen naar perrons leiden, zijn er geen braillebordjes aanwezig op dit station. Indoor navigatie kan daarom een mooie toevoeging zijn. Ook kan zo de tijdelijke Tweede Kamer gekoppeld worden aan het station.
Met de smartphone gaat ProRail beproeven of mensen met een visuele beperking zich met deze slimme navigatie-apps beter kunnen oriënteren in het station en vanuit daar hun weg kunnen vinden naar de perrons van trein, bus, tram of metro. Ook kijkt ProRail of deze slimme digitale indoor navigatietechnieken in de toekomst uitkomst bieden om bijvoorbeeld toiletten of koffiecorners beter vindbaar te maken voor mensen die slechtziend of blind zijn. Dat kan ook door bijvoorbeeld een extra geleidelijn. De mogelijkheden zijn ze nu aan het onderzoeken.
De drie indoor navigatietechnieken die ProRail door blinde en slechtziende mensen heeft laten testen, werken met de camera of bluetoothverbinding van je smartphone. Een ervan is de eZwayZ navigatie-app. Bij de ontwikkeling van deze app is het innovatieteam van Bartiméus betrokken, met steun van de AFAS Foundation en het Bartiméus Fonds.
De eSwayZ app maakt gebruik van een vooraf gescand digitaal 3D-model van het station. Dat model dat bestaat uit een puntenwolk en daaraan gekoppelde 360 graden panorama foto’s. Door het beeld van de camera op je telefoon te vergelijken met dit 3D-model, weet de app waar je bent en helpt deze je te navigeren. Ook weet deze app in welke richting je gedraaid staat. Zijn er aanpassingen in het gebouw, dan zijn die snel en eenvoudig digitaal te updaten.
Daarnaast test ProRail een techniek die werkt via bakens die een signaal uitzenden. Door bluetoothcontact tussen je smartphone en het baken weet de app waar je bent en navigeert de app je door het station. Ook testen ze een navigatietechniek die werkt met stickers met een QR-kleurencode. Je smartphone herkent de code en berekent de afstand tot de code stickers. Op basis van die informatie navigeert de app je door het station.
Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, is enthousiast. 'We gaan de testresultaten goed bestuderen om te kijken of het de doelgroep eenduidig helpt en een goede aanvulling is. Bij de test wordt gekeken naar de bruikbaarheid van het systeem voor de doelgroep. Daarnaast zal gekeken worden naar de schaalbaarheid van het systeem. Het mooist zou zijn dat er één landelijk systeem is dat in het hele OV werkt. Vergelijkbaar met de OV-chipkaart. Er moet tevens gekeken worden naar de kosten van het systeem en de mogelijkheid het systeem te beheren en te onderhouden.'
ProRail heeft sinds 2017 alle stations in Nederland toegankelijk gemaakt voor mensen met een visuele beperking: 90 kilometer aan voelbare geleidelijnen is er in totaal aangelegd. Deze veilige en eenvoudige, voelbare en voorspelbare routegeleiding helpt bij het oriënteren en het vinden van de weg in het station. Bij liften en trappen hangen braillebordjes die bijvoorbeeld vertellen naar welk perron een trap leidt.
Om goed voorbereid op reis te gaan, zijn er meer dan 5.000 gesproken routebeschrijvingen van stations gemaakt die je kan vinden via ns.nl, zijn obstakels uit looproutes weggehaald en liggen voelbare stationsplattegronden in contrasterende kleuren op de tien grootste stations: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Bijlmer Arena, Arnhem Centraal, Den Bosch, Zwolle, Leiden Centraal en op de centrale stations van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De kleinere thuiskaart is kosteloos op te vragen via prorail.nl/contact.