We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Bartiméus en de Landelijke beroepsvereniging voor remedial teachers (LBRT) organiseerden deze week een scholingsdag voor een eerste groep van 22 professionals.
Meer inzicht in de sociaal emotionele uitdagingen van kinderen met een visuele beperking, draagt bij aan een optimale ondersteuning en een plezierige schooltijd.
Remedial teachers van diverse scholen en zelfstandige praktijken kregen een dag uitleg, training én beleving bij Bartiméus in Zeist. De dag was helemaal afgestemd op de begeleiding van een leerling die blind of slechtziend is en daarbij leerproblemen ondervindt. Deze leerlingen gaan soms naar het speciaal onderwijs, maar meestal ook naar het regulier onderwijs.
Bartiméus vindt het belangrijk dat leerlingen een leuke en leerzame schooltijd beleven. En dat iedere leerkracht en iedere remedial teacher voldoende kennis heeft om deze leerlingen te begeleiden.
De dag begon met een plenair programma waarin kennis werd gedeeld over het oog en de werking van het zien. Ander onderwerp was het lesgeven aan blinde kinderen en het gebruik van braille.
Vlak voor de lunch was er een ervaringsmoment, waarbij de deelnemers zelf een bril met een visuele beperking op kregen. Het lezen van een boek, of het focussen op de juf vooraan in de klas bleek ineens toch wel erg lastig.
In de middag werd gewerkt in thema’s. Zo werd er dieper ingegaan op alle hulpmiddelen, maar ook op het sociaal-emotionele stuk.
Een deelnemer vroeg zich af hoe deze kinderen goed contact kunnen maken, en of Bartiméus ook iets kan bieden in het vinden van andere kinderen met een visuele beperking.
Dat laatste is zeker het geval en kan voor kinderen erg veel betekenen.
In de gymzaal werd gesport, maar niet zonder dezelfde bril met een visuele beperking. Er werd met ballen overgegooid; probeer die maar eens te vangen als je zicht even wat minder is. Deelnemers merkten dat al het vrolijke gejoel van de anderen ineens erg afleidend was, en dat het focussen op die bal enorm veel energie kost.
Met al deze kennis gaan de remedial teachers terug naar de leerlingen. Zij kunnen zich inzetten om de doelgroep van slechtziende leerlingen optimaal te begeleiden.
Bartiméus staat klaar voor scholing van meer en andere professionals. We delen onze kennis zodat iedereen met een visuele beperking het leven kan leiden dat bij hem of haar past. Een fijne en uitdagende schooltijd voor alle kinderen hoort daar zeker bij.