Sorry, we ondersteunen geen IE

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Kwaliteit en veiligheid

Bij Bartiméus stellen we hoge eisen aan de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening aan mensen met een visuele beperking. Daarom hebben we een kwaliteitsbeleid opgesteld en werken we volgens de wet- en regelgeving en de richtlijnen van ISO.

Kwaliteitsbeleid

Wat is kwaliteit?

Op de vraag ’Wat is kwaliteit?’ zijn net zoveel antwoorden als dat er mensen zijn. Wat kwaliteit is, bepalen we samen, aangevuld met eisen vanuit Kwaliteitskaders en richtlijnen. Belangrijk is in ieder geval dat voor de beantwoording van deze vraag gestart wordt bij de cliënt en de medewerker: wanneer vindt hij/zij dat er sprake is van kwaliteit?  Ook zijn er eisen en richtlijnen vanuit wet- en regelgeving (zoals Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg) en toezichthouders (zoals Inspectie Jeugd en Gezondheidszorg).

Hoe werken we aan kwaliteit?

Werken aan kwaliteit doen we aan de hand van de PDCA-cyclus op drie niveaus: organisatieniveau, teamniveau en cliëntniveau. De Plan-Do-Check-Act-cyclus is een krachtige, bewezen verbetermethode. Hiermee kunnen we stap voor stap de zorg en ondersteuning die we bieden en de organisatie daarvan verbeteren. Hierbij stellen we onszelf en elkaar de volgende vragen:

  • Wat gaat goed?
  • Wat kan beter?
  • Waar moeten we ons op focussen om te behouden en/of te verbeteren?

Met andere woorden: Doen we de goede dingen én doen we dingen goed?

Hoe meten we kwaliteit?

Het kwaliteitsmanagementsysteem van Bartiméus wordt één keer per jaar getoetst door middel van een externe audit uitgevoerd door CIIO. Hiermee voldoen we aan de internationale kwaliteitsmaatstaf ISO 9001.

Enkele meetinstrumenten die we daarnaast intern inzetten om zicht te krijgen op onze kwaliteit van zorg zijn:

  • Interne audits
  • Cliënttevredenheidsonderzoeken
  • Incidentmeldingen en calamiteitenonderzoeken
  • Klachten
  • Meldcode

Naast het ISO-certificaat heeft Bartiméus nog het certificaat voor de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs (KSO) van de GO-raad.

Kwaliteitsrapport Verblijf

Wij werken aan kwaliteit volgens het  Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg. Dit is een landelijk kompas voor het leveren van goede zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking in de verblijfszorg. We maken om het jaar een kwaliteitsrapport. In het kwaliteitsrapport laten we zien hoe wij bij Bartiméus met medewerkers en cliënten het afgelopen jaar hebben gewerkt aan de kwaliteit van de verblijfszorg. Het andere jaar maken we een voortgangsbericht. Dit is een bericht, waarin we samen met de client en medewerker kijken naar kwaliteit, aan de hand van een bepaald thema.

Niet tevreden over de kwaliteit?

Ondanks alles kunnen er situaties ontstaan die niet naar tevredenheid verlopen. Bespreek dit dan met één van onze medewerkers. Komt je er samen niet uit, dan hebben we een klachtenprocedure. Samen met jou doen we er alles aan een passende oplossing te vinden. Want alleen zo kunnen we ervan leren en onze dienstverlening verder verbeteren. 

Meer over de klachtenregeling