We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Bij Bartiméus stellen we hoge eisen aan de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening aan mensen met een visuele beperking. Daarom hebben we een kwaliteitsbeleid opgesteld en werken we volgens de wet- en regelgeving en de richtlijnen van ISO.
Op de vraag ’Wat is kwaliteit?’ zijn net zoveel antwoorden als dat er mensen zijn. Wat kwaliteit is bepalen we samen, aangevuld met eisen vanuit Kwaliteitskaders en richtlijnen. Belangrijk is in ieder geval dat voor de beantwoording van deze vraag gestart wordt bij de cliënt en de medewerker: wanneer vindt hij/zij dat er sprake is van kwaliteit? Daarnaast heb je vanuit je professionaliteit en rol ideeën over wat kwaliteit is. Tenslotte zijn er eisen en richtlijnen vanuit wet- en regelgeving (zoals Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg) en toezichthouders (zoals Inspectie Jeugd en Gezondheidszorg) die hierop antwoorden hebben geformuleerd.
Bij Bartiméus vinden wij kwaliteit belangrijk. Dat geldt voor de kwaliteit van zorg richting onze cliënten, de kwaliteit van onderwijs richting onze leerlingen en de kwaliteit van werkgeverschap voor onze medewerkers. Kwaliteit bij Bartiméus omvat in ieder geval het volgende:
Werken aan kwaliteit doen we aan de hand van de PDCA-cyclus op drie niveaus: organisatieniveau, teamniveau en cliëntniveau. De Plan-Do-Check-Act-cyclus is een krachtige, bewezen verbetermethode. Hiermee kunnen we stap voor stap de zorg en ondersteuning die we bieden en de organisatie daarvan continu verbeteren. Hierbij stellen we onszelf en elkaar de volgende vragen:
Wat gaat goed?
Met andere woorden: Doen we de goede dingen en doen we dingen goed?
Daar waar het de medewerker ondersteunt bij zijn/haar werk, leggen we werkwijzen en afspraken vast in een (kwaliteits)document. We onderscheiden hierbij verschillende soorten documenten:
Voor het opstellen, delen en evalueren van (kwaliteits)documenten via B-Connect zijn richtlijnen opgesteld.
Het kwaliteitsmanagementsysteem van Bartiméus wordt één keer per jaar getoetst door middel van een externe audit uitgevoerd door CIIO. Deze audit wordt uitgevoerd op basis van de CIIO Maatstaf 2016, een geaccepteerde interpretatie van ISO 9001:2015.
Enkele meetinstrumenten die we daarnaast intern inzetten om zicht te krijgen op onze kwaliteit van zorg zijn:
Om onze kwaliteit te waarborgen en te verbeteren, streven we naar een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem. Het kwaliteitsmanagementsysteem van Bartiméus wordt één keer per jaar getoetst met een externe audit.
Sinds 2018 is CIIO onze certificerende ISO-instelling. Een ISO-certificering is een breed geaccepteerde kwaliteitsnorm, waarmee we aantonen dat we binnen Bartiméus op een gestructureerde manier aandacht hebben voor (het verbeteren van) de kwaliteit van de zorg, onderwijs en dienstverlening. Daarnaast is er ook aandacht voor in hoeverre Bartiméus haar medewerkers goed toerust voor het realiseren van onze ambities. Bartiméus is sinds 15 september 2018 ISO gecertificeerd.
Het rapport van de externe CIIO-audit van het afgelopen jaar is op te vragen bij Beleidsadviseur Lars Lommers van Team Beleid & Kwaliteit.
Naast het ISO-certificaat heeft Bartiméus nog het LECSO keurmerk voor speciaal onderwijs.
Het is een landelijk kompas voor het leveren van goede zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking in de verblijfszorg. Het Kwaliteitskompas bestaat uit vier bouwstenen om dagelijks te werken aan kwaliteit en om zicht te krijgen op kwaliteit:
Binnen Bartiméus geven wij vorm aan het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023 – 2028 door middel van het 100% Leven gesprek en Ben ik Tevreden?. Het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023 - 2028 van de VGN is hier terug te vinden: https://www.vgn.nl/kwaliteitskompas-gehandicaptenzorg-2023-2028.
In het Kwaliteitsrapport laten we jaarlijks zien hoe wij binnen Bartiméus met medewerkers en cliënten het afgelopen jaar hebben gewerkt aan de kwaliteit van de verblijfszorg.
Ondanks alles kunnen er situaties ontstaan die niet naar tevredenheid verlopen. Bespreek dit dan met één van onze medewerkers. Komt je er samen niet uit, dan hebben we een klachtenprocedure. Samen met jou doen we er alles aan een passende oplossing te vinden. Want alleen zo kunnen we ervan leren en onze dienstverlening verder verbeteren.