We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Prettig kunnen werken als je een verstandelijke beperking hebt, blind bent en een autismespectrumstoornis hebt is een grote uitdaging.
Hendrik (50 jaar) liep door de combinatie van deze beperkingen helemaal vast op zijn toenmalige dagbestedingslocatie. Dankzij een speciale aanpak gaat hij weer met plezier naar zijn werk.
Jaren geleden werd Hendrik letterlijk overspoeld door alles wat om hem heen gebeurde: de prikkels, wat iedereen zei. Door de autismespectrumstoornis (ASS) let hij op alle details.
Alle prikkels komen zonder ‘filter’ even sterk bij hem binnen, en sterker dan bij mensen zonder autisme. In een groep werken was te veel voor hem. Omdat hij zo in details denkt heeft hij behoefte aan veel duidelijkheid. Dit was er te weinig.
Inmiddels werkt hij met veel plezier bij werkplaats Industrie bij Bartiméus, waar hij zijn eigen programma volgt. In de ochtenden is hij samen met zijn begeleider op pad.
Hij gaat naar de fitness, brengt post, vuilnis, karton, glas en oud ijzer weg. In de middagen doet hij zelf klussen zoals handdoeken verschonen, de waszak wegbrengen en luistert hij naar muziek.
Dat hij het zo naar zijn zin heeft komt doordat de begeleiding en omgeving niet alleen afgestemd zijn op de visuele beperking, maar ook op de autismespectrumstoornis.
De begeleiding kreeg vorm zoals beschreven in de WerkWijzer 2.0 Dit is een methodiek die in beeld brengt hoe de visuele beperking en autismespectrumstoornis van invloed zijn op iemands leven, en welke benaderingswijze iemand dan vraagt.
Succesfactoren in de begeleiding zijn:
Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Hendrik maakt gebruik van de ‘Werkagenda’. Deze agenda is een speciale app op een iPhone die hij zelfstandig kan afluisteren. Hendrik weet daardoor precies wat hij gaat doen. En gaat het een keer anders, dan staat dat in zijn agenda. Zo kan hij de verandering beter aan.
Hendrik heeft een eigen ruimte grenzend aan het werklokaal. Hier kan hij rustig samen met zijn begeleider de dag opstarten, in alle rust eten en muziek luisteren.
En tussen de activiteiten door kan hij even bijkomen van alle prikkels en details. Deze komen door de autismespectrumstoornis continu bij hem binnen.
In het verleden waren de activiteiten niet passend bij wat Hendrik prettig vindt.
Verder is het voor hem belangrijk dat hij op pad gaat. Dozen uit elkaar halen kan hij prima, maar het wordt pas interessant als je dat papier dan ook naar de papierbak gaat brengen. Dan heeft het een doel.
Nieuwe activiteiten worden eerst uitgedacht. Zo werd de activiteit (handdoeken vervangen; de wasroute) door zijn begeleider uitgewerkt in een stappenplan.
Het werk moet voor hem een direct resultaat hebben
Vervolgens voerde de begeleider alle stappen samen met hem uit. Deze manier van aanleren is passend bij de autismespectrumstoornis.
Hendrik vervangt zelfstandig alle handdoeken in het gebouw en brengt de vuile was weg. Hij vindt dit leuk om te doen. Hij weet dat zijn begeleider altijd komt als hij deze roept.
Door goed aan te sluiten op wat Hendrik nodig heeft vanwege de autismespectrumstoornis en de visuele beperking, is het werk een succes geworden.
Je sluit dan aan bij het feit dat hij in details denkt
Bij Bartiméus hebben we veel kennis van VIB-ASS (visuele beperkingen en autismespectrumstoornis). We denken graag met je mee en zijn daarvoor bereikbaar via kennisgroep-autisme@bartimeus.nl.