Sorry, we ondersteunen geen IE

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Ambulante Onderwijs Begeleiding krijgt dikke 8

AOB krijgt mooi cijfer na tevredenheidsonderzoek

Bartiméus en Koninklijke Visio krijgen een dikke 8 voor de ambulante onderwijskundige begeleiding (AOB) van leerlingen met een visuele beperking. Zo blijkt uit het Tevredenheidsonderzoek 2024, uitgevoerd door onderwijsbureau B&T onder ouders, leerlingen (vanaf groep 6) en betrokkenen binnen scholen.

Leerlingen VSO klas Bartiméus krijgen wiskundeles

De score ligt hiermee weer iets hoger dan de voorgaande jaren. Ouders geven de ambulante onderwijsbegeleiding van Bartiméus en Koninklijke Visio een 8,5, betrokkenen binnen scholen (leraren, mentoren, intern begeleiders en zorgcoördinatoren) een 8,1 en leerlingen een 8,4. De hoogste score tot nu toe, hoewel de cijfers dicht in de buurt liggen van de ook al hoge scores over de afgelopen jaren. 

Het doel van ambulante begeleiding is om slechtziende en blinde leerlingen zo goed mogelijk mee te laten doen in het onderwijs en in de samenleving. Dit gebeurt door advies aan leraren, en scholen, de inzet van hulpmiddelen en expertise, het 'empoweren' van leerlingen door hen aan te laten geven wat zij nodig hebben, ondersteuning van ouders en belangenbehartiging op individueel en maatschappelijk niveau - de lobby voor een toegankelijke samenleving.

VSO leerlingen Bartiméus krijgen wiskundeles van leraar Henk

We willen de weerbaarheid en zelfredzaamheid van onze leerlingen vergroten.

Jorieke Streef

100% leven: het leven leiden dat bij je past

Bartiméus: 100% leven
Jorieke Streef, directeur Onderwijs bij Bartiméus: “Vanuit Bartiméus en Koninklijke Visio trekken wij hier echt samen in op. Het is ons gezamenlijk doel om de weerbaarheid en zelfredzaamheid van leerlingen met een visuele beperking te vergroten, door scholen en leerkrachten te voorzien van de juiste hulpmiddelen om deze leerlingen goed te begeleiden.”

Visio: wat kan wél
Marcel Janssen, directeur Onderwijs bij Koninklijke Visio: “Wij zijn natuurlijk enorm trots op deze mooie cijfers. Dit is tenslotte waar wij ons met onze begeleiding op richten: slechtziende en blinde leerlingen helpen zo goed mogelijk mee te doen in onderwijs, en in de samenleving. Deze cijfers laten zien dat wij hier goed in slagen, dat wij hoge kwaliteit begeleiding bieden. En dat inclusief onderwijs dus heel goed mogelijk is. Denken in mogelijkheden, in wat er wél kan, dat is waar het om gaat.”

 

Schooldirecteuren Bartiméus en Visio
Schooldirecteuren Bartiméus en Visio, Jorieke Streef (links) en Marcel Janssen (rechts)

Aspecten van begeleiding

In het onderzoek is gekeken naar diverse aspecten van de begeleiding, zoals de communicatie, deskundigheid, samenwerking met ouders en de handelingsgerichtheid van de adviezen. Alle scores van betrokkenen bij scholen, ouders en leerlingen liggen hier tussen een 8,1 en een 8,7.

In hun begeleiding maken Bartiméus en Koninklijke Visio niet alleen gebruik van ambulant begeleiders. Het online platform EduVip, speciaal bestemd voor leerkrachten, begeleiders en ouders, biedt informatie voor onderwijs en begeleiding aan kinderen en jongeren met een visuele beperking. Daarnaast kunnen leerkrachten contact opnemen met een helpdesk als zij specifieke vragen hebben over het onderwijs aan slechtziende en blinde leerlingen.

Kritische succesfactoren

Het tevredenheidsonderzoek richt zich ook op kritische succesfactoren in de begeleiding van leerlingen met een visuele beperking. Deze zijn erop gericht om scholen en leerkrachten te voorzien van de juiste tools om deze leerlingen goed te kunnen begeleiden. 

Centraal staat hierbij de vraag of de begeleiding bijdraagt aan de vaardigheden van leerlingen om met hun visuele beperking om te gaan (7,8 gemiddeld), het leren communiceren over gewenste hulp en aanpassingen (7,6 gemiddeld), het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van leerlingen (7,2 gemiddeld) en het ondersteunen bij het onderhouden van sociale contacten (6,8 gemiddeld). Dit laatste punt zal extra aandacht krijgen in de begeleiding de komende jaren.

Deelnemers onderzoek

Aan het onderzoek deden meer dan de helft van de betrokkenen op scholen mee (1.444 van 2.553 betrokkenen), 40% van de ouders (973 van de 2.404 ouders) en ruim 30% van de leerlingen (463 van de 1.486 leerlingen).

Extra uitdagend

In Nederland zijn ongeveer 3.500 - 4.000 kinderen slechtziend of blind. Voor hen is het extra uitdagend om regulier onderwijs te volgen, omdat leermiddelen en lesmethoden vaak niet toegankelijk zijn voor leerlingen met een visuele beperking. 

Organisaties Bartiméus en Koninklijke Visio bieden ambulante onderwijskundige begeleiding (AOB) voor leerlingen met een visuele beperking, zowel in het reguliere als in het speciaal onderwijs. Die begeleiding vindt plaats op scholen voor (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, MBO, HBO en aan universiteiten, waar leerlingen met een visuele beperking onderwijs volgen. 

Ontdek meer AOB bij Bartiméus

Meer informatie kun je vinden op deze website.

Over onze AOB begeleiding